torstai 12. huhtikuuta 2012

Vammaislasagnea!

Mä tein eilen erityisen vammaisille suunnattua safkaa. Viitaten toki ruoka-aineallergikkoihin, ei oikeasti vammaisiin ihmisiin. Kuinkahan nopeasti tästä alkaa tulla vihapostia? Saanko persut kimppuuni? Noni, nyt se p-sanakin tuli sieltä. Kohta alkaa postiluukku laulaa. No mutta mä koen oikeudekseni sanoa allergikkoja vammaisiksi, koska kuulun itekin niihin.

Oon toistaiseksi julistautunu maitoallergikoksi, ainakin siihen asti kun keksin jotain muuta mikä auttaa jatkuviin vatsakipuihin. Löysin ihanan blogin, Maximuksen Rajoitetut Herkut, josta löytyy massiivinen määrä ihan kaikenlaisista allergioista kärsiville tyypeille. Paitsi Kakelle <3

Maidottomuus on lannistanu mun kokkausintoilua melko rankasti, mutta nyt vihdoin aattelin ryhdistäytyä ja valmistaa oikein -anteeksi englannin tunkeminen tekstin väliin - "from scratch". Aloitin Maidottomasta, munattomasta ja soijattomasta lasagnesta.

Tiesittekö muuten, että kauramaito ei avattuna säily hyvänä jääkaapissa kahta kuukautta? Jännä juttu. Onneks olin ostanu lisää. Kauramaidosta tuli siltikin mun suurin kompastuskivi, meinaan poltin sen totaalisesti pohjaan. Ei tuoksunu kauhean kivalle.

Kun olin ollu syömättä kaheksan tuntia ja uunista leijaili vain kärtsänneen kauramaidon tuoksu, mua alkoi vähän itkettää. Lasagnesta tuli kuitenkin ihan ookoon näköistä ja makuistakin, ainakin kun siihen laittoi tarpeeksi suolaa ja pitskua, eli siis ketsuppia.

Mun ei alun perin ollut tarkoitus kirjoitella tästä lasagnesta ollenkaan, koska koin epäonnistuneeni sen kanssa. Otin sitä kuitenkin lievän pakon edessä tänään töihin lounaaksi ja aaavot! Maku oli tasottunu yön aikana ja lasagne maistu ihan tosi hyvälle :)) Kävin äsken syömässä sitä jopa vähän välipalaksi. Tätä täytyy tehdä toistekin! Resepti löytyy muuten suoraan TÄSTÄ.

4 kommenttia:

  1. Hehe, mie puhun laktoosittomasta maidosta, jota käytän, vammamaitona. Ja oikeastaan koko lähipiiri myös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli pitkään semmonen "no en oikeen pysty tota maitoo tai no voin mä vähän eikai se haittaa" -asenne mut nyt oon ottanu suoraan sen tyylin että sanon suoraan "en syö, oon vammanen". Ja toimii! :) Ainakaan toistaiseksi kukaan ei oo loukkaantunu... Kai?

      Poista
  2. Hahah, mä oon jo lakannut omalla kohdallani käyttämästä termejä (ruoka-aine)vamma, koska about kaikki on mun kryptoniittia, paitsi itte asias maito ei taida olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruoka on pahasta, syömishäiriöitä odotellessa <3

      Poista

Kerro joku juttu!